fbpx

Ce sunt centrele de criză și de ce avem și noi, în România, nevoie de unul

 In YOU și prin ce trec alții, YOU si societatea

Copilăria și adolescența sunt stadii de dezvoltare critice pentru sănătatea mentală și fizică. În aceste perioade, tinerii își dezvoltă structura de personalitate, cât și abilitățile de auto-control, interacțiune socială și învățare.

Experiențele negative (acasă – datorate conflictelor în familie, sau la școală – datorate hărțuirii, de exemplu) au consecințe devastatoare asupra dezvoltării acestor capacități cognitive și emoționale intrinseci. Condițiile socio-economice în care copiii cresc au și ele un impact major asupra alegerilor și oportunităților de viață în adolescență și în vârsta adultă. 

Expunerea la factori de risc în copilărie și adolescență poate afecta semnificativ stabilitatea mentală în vârsta adultă, uneori chiar și pentru tot restul vieții. Consecințele unei astfel de expuneri pot fi observate în ratele ascendente de declin ale sănătății mintale și probleme comportamentale la nivelul populației adulte din regiune.

În Europa, tulburările depresive și anxioase se află în top 5 cauze ale dificultăților trăite de copii și adolescenți. Suicidul este principala cauză a decesului între tinerii de 10-19 ani din țările cu o economie slabă sau medie din Europa, și pe locul II în țările cu o economie puternică. 

Centrele de criză, disponibile în prezent în majoritatea orașelor din Europa de vest, sunt spații fizice de consiliere, mentorat și asistență specializată nevoilor acute ale tinerilor care au nevoie de suport, care se află într-o situație de criză, cu care nu se pot descurca singuri sau cu ajutorul familiei sau prietenilor, sau care prezintă riscul de a-și pune viața în pericol. Centrele facilitează asistență profesională rapidă pentru probleme ce includ traumele cauzată de violență sexuală, abandon, abuz, violență emoțională și neglijență, hărțuire, bullying, stalking și cyber stalking, educație sexuală, probleme legate de identitate personală, sexuală și psiho-socială, precum și urgențe psihologice acute. Serviciile lor sunt gratuite și disponibile 365 de zile pe an, 24/24. În situații acute, solicitanții de asistență pot veni direct la centru, fără programare prealabilă. Consultațiile se pot desfășura anonim, la cererea solicitanților. 

Astfel de centre intervin asupra violențelor mușamalizate la nivel social și instituțional, oferind tinerilor un spațiu în care să poată exprima probleme sensibile fără frica de a fi abuzați, și să poată primi suport specializat de la personal pregătit și calificat în lucrul cu vulnerabilitățile personale și colective ale populației. 

România nu beneficiază încă de o legislaţie privitoare la violenţa în familie, cu atât mai mult asupra celei care se manifestă asupra copiilor. În 2016, doar la Telefonul Copilului au fost înregistrate 88.986 de apeluri în care copii şi adolescenţi cereau sprijin pentru că erau victimele abuzurilor de diferite tipuri – bullying, violenţă în familie sau discriminare. 

Perspectivele operării unui astfel de centru în România deschide multe constelații de inițiative și de provocări. Orice adolescent sau tânăr care are nevoie să discute despre experiențele pe care le întâmpină, indiferent de severitatea lor, ar putea apela gratuit și fără să își dezvăluie identitatea o linie de suport telefonic și intra în contact direct cu personal pregătit, la orice oră, care să îl asculte cu compasiune, și să îi ofere suport imediat în situații critice.

Cum priviți perspectiva unei linii de urgență pentru probleme personale, dar a unui walk-in center de criză în România? Care sunt provocările pe care credeți că le-ați întâmpina, și cum v-ar ajuta un astfel de proiect?

 

Recommended Posts
×

Hello!

Click one of our representatives below to chat on WhatsApp or send us an email to hello@you.com.ro

× Cum va putem ajuta ?