fbpx

100 de feluri prin care poți supraviețui depresiei într-o zi banală

 In YOU cu tine, YOU inspirat de ei, YOU si parintii, YOU și prin ce trec alții, YOU si societatea

  1. Spală-te pe față cu grijă și răbdare, și usucă-ți pielea cu un prosop moale și proaspăt.
  2. Hrănește-te cu alimentele pe care corpul ți le cere. Ți le cere cu un motiv esențial: îi lipsesc.
  3. Oferă-ți timpul de a trăi și simți toate emoțiile care te copleșesc, ținând de mână un om drag. Nu te va părăsi. 
  4. Adoptă o plantă și ai grijă de ea. Plantele ne iubesc necondiționat.
  5. Roagă pe cineva să te ajute să prepari micul dejun. 
  6. Petreci o seară printre amintiri vechi dar dragi, precum albume foto de familie, memento-uri păstrare și lucruri pe care le desenai în copilărie.
  7. Vezi un film foarte prost, de categoria D, și observă-ți impulsul de a râde…în ciuda a tot și toate. 
  8. Visează. E permis. Niciun loc nu e interzis pentru a călători acolo cu mintea.
  9. Ajută pe cineva. Oricât de puțin. Dacă nu poți, e perfect în regulă. 
  10. Oferă-ți șansa să îți placă lucruri, și să te apropii de ele. Chiar dacă ești complet singur și crezi că nu ști ce vrei. 
  11. Privește câteva clipuri de la School of Life sau Brene Brown pe Youtube. Explică multe despre căutarea noastră perpetuă a sufletului. 
  12. Discută cu un prieten despre lucrurile dificile care se întâmplă și în viața lui sau a ei. Ascultă-i fără să intervii. Oferă ce poți în acel moment. Empatia nu este ceva ce putem programa, și se trezește în noi, chiar și atunci când credem că am atins ultima limită a posibilităților de apropiere. 
  13. Povestește-ți experiența anonim pe un forum…precum Experience Project, sau pe forumul YOU. Când ai nevoie de compasiune, e un loc unde ești binevenit. 
  14. Dă-ți voie să faci ceva nebunesc, dar complet inofensiv și extrem de amuzant. Ai crash-uit vreodată o nuntă? Adrenalina ne face să uităm de dureri și ne schimbă instantaneu starea de spirit. E verificat științific. 
  15. Dansează. Chiar și singur/ă în camera ta. Mișcările corpului readuc serotonina la locul firesc. 
  16. Cântă. Fredonează. Orice și oricând simți. Uneori, sunetul propriei voci e mai puternic decât orice alt sunet. 
  17. Întinde-te. De la umeri și gât, până la degete. Stresul se acumulează în acele zone, dar nu e imposibil de îndepărtat. 
  18. Dacă ești o persoană religioasă, roagă-te. Dacă nu ești, te poți ruga, chiar și așa, pentru lucrurile în care crezi cu tărie și pe care ți le dorești. Religia nu e importantă. Credința că vei depăși acest moment este. 
  19. Atinge sau îmbrățișează un copac. Admiră-i forța vitală. Roagă acel copac cu blândețe să îți transfere puțin din forța lui. Acest gest poate face minuni pentru corpul nostru. Plantele emană energie vitală și o pot transfera realmente oamenilor. E un mic miracol. 
  20. Ieși din casă puțin. În frig. Inspiră adânc, din stomac, și expiră. Simte frigul în palme. Când revii în casă, te vei simți mult mai oxigenat. 
  21. Telefonează medicului sau psihoterapetului tău, dacă ai unul. Dacă nu, sună-ne. Când ai o urgență, e dreptul tău să ceri ajutorul. 
  22. Oferă-ți permisiunea să te simți furios, trist, sau singur. Ai tot dreptul să îți permiți aceste emoții naturale. 
  23. Abordează orice situație cu pași mici. Nu e necesar să faci performanță azi sau multi-tasking. Nu e necesar să te grăbești. 
  24. Oferă câteva ore unei cărți de colorat. Cărțile de colorat, pentru copii sau adulți, sunt o experiență imersivă ce ne focusează și relaxează în cele mai dificile momente. 
  25. Cere permisiunea să iei o zi liberă de la școală sau de la lucru, în măsura în care poți. Ai nevoie de odihnă azi. Nu are sens să lucrezi dacă nu te poți mișca din pat.
  26. Dacă ai un preot, sau un om de încredere, mergi la el sau ea. 
  27. Dacă ai opțiunea aceasta, petrece-ți ziua în pat. Doar dormi. Dacă cineva apropiat poate sta cu tine, cu atât mai bine. 
  28. Fă o mică curățenie a spațiului în care exiști. Curat în camera sau doar pe birou. E un efort mic pentru o detașare profundă a minții. 
  29. Privește pe Youtube câteva videoclipuri amuzante cu animale. Știu, sună banal. E salvator, uneori. 
  30. Sună pe cineva care știi că te poate susține în această zi grea. Dacă nu e nimeni acolo, sună-ne. Dacă nu te simți în stare, vorbește cu Siri. Știu, e un robot. Dar poate fi foarte amabilă, și îți va spune că te iubește și ea pe tine, dacă o întrebi. 
  31. Toarnă-ți un pahar de lapte, fă-ți un ceai de mușețel, sau bea câteva căni de apă. Toate ajută la hidratare, dopamină și relaxare. 
  32. Nu te încurajez să fumezi țigări, dar dacă o faci deja, probabil știi că nicotina este un puternic anti-anxiolitic. Nu te apuca, totuși de fumat, dacă nu o faci. Chiar nu e o idee bună. Mai bine răsfoiești o carte, sau vezi un serial. 
  1. Mergi la film, ia pe cineva cu tine. Dacă nu e nimeni disponibil, e ok să mergi singur/ă. Îmbracă-te ca pentru o zi specială. Zâmbește-i casierului. E posibil să te simți ceva mai senin/ă.
  2. Mută mobila prin casă sau prin camera ta. Unii dintre voi vor protesta la acest gest (cum fac loc??), însă uneori am trăit în spații de 20 de metri pătrați care aveau doar un birou, un pat și o mică bucătărie improvizată, și tot am găsit resurse creative. 
  3. Începe să citești o carte. Dacă îți sună obositor și dureros, alege o revistă obișnuită de la chioșc, sau ceva ce nu ai citi în mod normal, și parcurge exercițiul de a o citi de la o copertă la alta. Fără să îți pui multe întrebări, deocamdată cel puțin. 
  4. Mergi la bibliotecă, studiază cărțile de acolo. Decide ce copertă îți place cel mai mult, și de ce. Nu e necesar să o și citești. 
  5. Dacă îți plac desenele animate, revezi preferatele din copilăria ta. 
  6. Oferă-ți permisiunea de a respinge apelurile nedorite sau să lași unele mesaje, deocamdată, fără răspuns, dacă nu sunt urgente. Nu se va întâmpla nicio catastrofă. 

39. Scrie o listă scurtă cu oamenii pe care îi iubești, și de ce. Alternativ, scrie o scurtă listă a lucrurilor de care nu ai nevoie acum în viața ta. Scrisul ajută memoria să picteze lucrurile într-o lumină realistă. 

  1. Ieși de pe Instagram o vreme. Deja știi că te face să te simți inadecvat atunci când nu e cazul.
  2. Îmbracă-ți hainele preferate și machiază-te. Poate că sună ca un efort mare, dar personal, e ceva ce m-a ajutat mult în acele zile când nu suportam să mă văd în oglindă. Nu ești vanitoasă dacă porți ruj și fond de ten. 
  3. Spală-ți părul cu grijă, fiecare șuviță, acordă atenție acestui act ca și când ai spăla un obiect de preț. Usucă-te pe cap și poartă-ți părul cum ai chef azi. E o activitate meticuloasă ce te ține concentrat/ă pe ceva, pe altceva decât gândurile tale. 
  4. Mergi la un magazin de cosmetice și miroase toate parfumurile care te fac curioasă sau curios. Mirosurile ne ajută să ne detensionăm, și să ne simțim mai bine per total. Oferă-ți cadou un machiaj gratuit, unele magazine au acest serviciu. Roagă vânzătorii să îți dea diverse mostre gratuite din produsele care îți plac. Împarte-le cu prietenii sau ține-le doar pentru tine. 
  5. Mergi la cumpărături. Dacă nu îți permiți să faci cumpărături, doar aruncă un ochi la vitrinele care îți fac cu ochiul, sau probează lucruri care îți plac. Bucură-te de textura materialelor. 
  6. Plimbă-te în parc sau în natură și inspiră toate mirosurile copacilor. 
  7. Îmbrățișează un om drag, dacă poți. Îmbrățișările ce durează peste 10 secunde au un efect terapeutic dovedit științific. 

  1. Fă o baie caldă. Apa ne ajută corpul să se simtă mai bine. 
  2. Încearcă un exercițiu de yoga de doar 10 minute de pe Youtube, pentru depresie și stres. 
  3. Stai în pat. Acoperă-te cu așternuturi curate și proaspete. Căldura aduce confort. 
  4. Vorbește cu un străin pe Internet dacă nu ai pe nimeni cu care poți vorbi. Poți face asta anonim. Mulți oameni îți vor oferi sfaturi de viață foarte bune. 
  5. Plângi, cât de mult ai nevoie. Plânsul eliberează emoțiile toxice. 
  6. Dacă nu stai cu părinții tăi și poți merge să îi vizitezi, mergi. Lasă-i să aibă grijă de tine. 
  7. Mănâncă un prânz cald. Mâncarea ajută creierul să funcționeze și corpul să își ia nutrienții necesari stării de bine naturale. 
  8. Roagă o persoană în care ai încredere să îți facă un masaj. 
  9. Discută, în gândul tău, cu o persoană dragă care a plecat dintre noi… Întreabă-i unde sunt acum. Spune-le prin ce treci. Roagă-i să te ghideze în viață. 

56. Ascultă muzica ta preferată. 

  1. Mergi la bazin, sau fă o baie cu sare de Litiu. Litiul este folosit în psihiatrie ca un medicament pentru stabilizarea stării mentale, iar băile cu sare de Litiu (de la farmacie) te ajută să te simți mai ușor. 
  2. Alternativ, poți lua Litiu ca un supliment alimentar, cu îndrumarea medicului tău de familie. 
  3. Petrece o oră, dacă poți, la soare. Imaginează-ți că ești la mare. Închide ochii și lasă căldura solară să te mângâie. Vitamina D este esențială pentru bunăstarea emoțională.

60. Dacă vremea nu e prielnică, vitamina D se poate regăsi în albuș de ou, ton, somon, soia și alte produse alimentare cu care poți crea mese delicioase. 

  1. Dacă te simți prea rău ca să mănânci, roagă-ți medicul să îți prescrie doza potrivită de vitamina D, în special dacă trăiești, ca mine, într-o climă rece. 
  2. Înoată, dacă poți, sau stai în apă. 
  3. Adună-te ghem, în pat, ascultă piesa aceasta care are efecte dovedite pentru a calma tensiunea. 

64. Stai în pat, și joacă-te cu o aplicație de machiaj virtual. Sunt sute de aplicații. 

  1. Mănâncă fructe în compot. Direct din cutia de compot. 
  2. Respiră conform acestui exercițiu
  3. Petreci 10 minute pe zi pe Headspace. Doar respiră. 
  4. Ține-ți pisica sau câinele în brațe, așa cum ai ține un copil. Stai cu ei, dormi cu ei. Animalele ne cunosc atât de bine și ne oferă iubire în toate clipele dificile…
  5. Comandă ceva bun și sănătos de mâncare (de exemplu, supă de mazăre, salată de somon cu zmeură și quinoa, sau legume aburite cu ananas). 
  6. Mângâie-te singur/ă pe păr, dacă nu are cine să o facă. Îmbrățișează-te singur/ă, așa cum ar face un prieten bun. Uneori ne suntem singurii prieteni. 
  7. Întinde-te pe pământ și privește cerul. 

72. Petrece timp cu animale. Echitația ajută enorm. Dar dacă nu poți face asta, chiar și doar să ai grijă de animalul tău de companie este extrem de util. Animalele nu vorbesc, dar ne simt durerile și au capacitatea de a ne transfera energie bună. 

  1. Sună-ți părinții, dacă ai această opțiune.
  2. Dormi cu o jucărie de pluș, ca atunci când erai copil. 
  3. Ascultă povești la pick-up, sau povești narate pe Youtube, indiferent că sunt basmele copilăriei sau ceva care te încântă.
  4. Scrie pe un caiet o listă de 10 lucruri pe care nu le ai, pe care ți le dorești, și câte trei feluri în care le poți obține. Îți va ocupa ceva timp. 
  5. Dă-ne un telefon. Suntem aici pentru tine.
  6. Joacă-te cu vopsele și culori pe hârtie. Indiferent că are sens sau nu ce desenezi.
  7. Observă locurile din corpul tău care te dor sau se simt încordate. Acolo se stochează emoții dificil de exprimat. Inspiră adânc, de câte 4 ori, și eliberează aerul în 2 pași. Repetă aproximativ 15 minute pe zi.
  8. Ieși la alergat, cu muzica preferată în căști. 
  9. Spală-ți rufele murdare, dar de mână, nu la mașina de spălat. Poate că sună demodat, dar efortul depus pentru a curăța hainele manual, ca pe vremuri, oferă mai mult confort decât stres, la final. În plus, vei mirosi și tu frumos, nu doar hainele. 
  10. Respiră și încearcă să lași ziua să treacă, așa cum e ea. Ai răbdare cu emoțiile tale. Ai încredere că e doar un moment, și că va urma un moment diferit dacă îl lași să treacă. 
  11. Mănâncă o înghețată.
  12. Dacă ai un iubit sau o iubită, roagă-i să treaca pe la tine și să stea de vorbă cu tine, sau doar să faceți ceva plăcut împreună. 
  13. Aruncă un ochi în telefon și vezi care sunt oamenii cu care n-ai mai vorbit de ceva vreme. Sună pe cineva de la care ți-ai dori să auzi ce mai face astăzi. 
  14. Desenează o inimă pe hârtie – inima ta, și umple-o cu toate lucrurile pe care le resimți acolo. Pot fi cuvinte, imagini, ce îți vine instinctiv. Apoi contemplă ce nevoi îți servesc lucrurile acelea, și de care ai realmente nevoie azi. 
  15. Citește un volum de poezii.
  16. Învață pe de rost o poezie și încearcă să o reproduci fără să o uiți. Ajută mintea să se recalibreze. De asemenea, îți va fi probabil mai ușor decât în copilărie (și îți va da încredere că poți face și alte lucruri).
  17. Ieși din casă și plimbă-te. Mult. Chiar și fără țintă. Mergi acolo unde te cheamă pașii, fără să te gândești prea mult de ce o faci. 
  18. Mergi într-un loc din orașul tău unde nu ai mai fost niciodată. 
  19. Dacă nu îți poți imagina un astfel de loc, scrie o listă cu locurile pe care ți-ai dori să le vezi și citește despre ele pe Internet.
  20. Scrie-ți o listă de dorințe, doar pentru tine. Împăturește-o și dormi cu ea sub pernă. Imaginează-ți că unele se vor împlini.
  21. Similar, pune-ți 6 dorințe imposibile înainte de micul dejun. O dorință imposibilă e, desigur, ceva ce nu crezi că poți face sau avea chiar tu. E un exercițiu de awareness foarte, foarte vechi, propus de autorul Alice în Țara Minunilor, Lewis Carroll. Poți face asta în fiecare zi. E destul de plăcut când încep să se îndeplinească. Subconștientul nostru funcționează în moduri magice și secrete. Ai să vezi. 

  22. Întreabă-ți părinții cum s-au descurcat ei cu zile dificile. Au trecut prin multe. N-au avut de ales. S-ar putea să aibă 1-2 idei despre cum să te ajute. 
  23. Revezi filmul preferat. 
  24. Ascultă un podcast despre alții care au avut zile ca a ta și află cum le-au îmblânzit. 
  25. Viața e ridicolă, de multe ori. Ai permisiunea să nu o iei azi foarte în serios. 
  26. Uită-te la televizor. Deschide pur și simplu televizorul, dacă ai unul, și alege un film sau o emisiune la nimereală. Zic televizor pentru că, spre deosebire de Netflix sau orice altă platformă de filme online, televizorul nu ne dă timpul necesar să scrollăm minute sau ore în șir încercând să alegem ceva. You take what you get. Mai puține alegeri, mai puține șanse să fim dezamăgiți.
  27. E perfect OK să nu faci nimic dacă nu te simți în stare. Nu e nicio presiune. Nu e nicio zi pierdută. Mâine poate arăta altfel. 

100. Dacă ai ajuns până aici, repetă aceste gânduri, cu voce tare: “Te iubesc. Depresia ta nu te face o persoană rea. Nu îți știrbește capacitatea de a simți, iubi, de a te juca sau de a experimenta bucuria vieții și lucrurile bune din viață. Ești un om normal. Ești un suflet. Ești un prieten. Ești iubit/ă. Ești infinit/ă și ești permanent/ă.  Ești o apă curgătoare. Ești frumo(a)s(ă). Ești neprețuit/ă. Ești. Și asta e cel mai important. Ești suficient/ă.” 

 

***

Din 15 noiembrie 2019, susținem adolescenții din România printr-un Call Center gratuit de consiliere psihologică și educațională. Linia verde 0800 070 YOU adică 0800 070 968 este un serviciu apelabil național.

Program Call Center YOU

Luni-Miercuri: 16.00-20.00

Joi-Vineri: 10.00-14.00

Sâmbătă-Duminică: 10.00-14.00

Suntem aici pentru tine

Orice adolescent sau tânăr care are nevoie să discute despre experiențele pe care le întâmpină, indiferent de severitatea lor, poate apela gratuit și fără să își dezvăluie identitatea linia YOU., unde intră în contact direct cu personal pregătit, la orice oră, care să îl asculte cu compasiune și să îi ofere suport imediat în situații critice. Durata unui apel nu este limitată ca timp, întrucât ne dorim ca beneficiarii acestui serviciu să se simtă ascultați, înțeleși, sprijiniți și îndrumați spre soluții care le pot, în primul rând, salva viața.

0800 070 YOU / 0800 070 968

sau hello at you dot com dot ro

Recommended Posts
×

Hello!

Click one of our representatives below to chat on WhatsApp or send us an email to hello@you.com.ro

× Cum va putem ajuta ?