Cum să îmblânzești teama de a-ți deschide din nou inima

 In Sănătate emoțională, YOU cu tine

Cu toți avem momente în care ne este frică de ceea ce simțim, în care nu ne dorim să fim vulnerabili. Fie că ne îndrăgostim prea repede și prea puternic, fie că ajungem să fim dependenți de cineva (sau să credem în adâncul nostru că este așa), fie că iubim prea mult, se întâmplă constant să avem impresia că punem prea mult suflet, lucru care poate genera frica de a nu fi rănit. De aceea sunt clipe în care preferăm să ne îndepărtăm sau chiar să refuzăm “un nou început” alături de cineva. 

Brené Brown, profesor, lector, autor și gazdă podcast, susține că acest mit cultural potrivit căruia vulnerabilitatea ar fi o slăbiciune este o minciună și demonstrează că, dimpotrivă, este trasătura din care provine de fapt curajul sau care dă imbold acestuia să iasă la iveală. Pentru că este cât se poate de curajos să poți fi vulnerabil atât în fața ta, cât și în fața altora. 

Dezamăgirile, suferința, pierderile persoanelor dragi, de multe ori ne aduc în punctul în care sufletul nostru nu mai este pregătit pentru noi începuturi, în care ne simțim pur și simplu obosiți de absolut toate întâmplările prin care am trecut. Iar asta este foarte normal.

Există situații în care este mai mult decât necesar să luăm o pauză de la tot, să încetăm să “căutăm” constant o nouă persoană, o nouă ispită și o nouă poveste. De cele mai multe ori, cel mai benefic pentru noi este să ne lăsăm timp pentru a respira. Răgazul acela de câteva săptămâni, luni, ani (depinde de ritmul fiecăruie) ne poate salva pe termen lung. 

Vorba arhicunoscută de către tineri și nu numai “Cel mai bun mod de a trece peste cineva, este cu altcineva”, poate să fie mai dăunătoare decât ne putem imagina. Da, pe termen scurt există șansa de a ne simți mai bine, liberi, fără angajamente și fără teama că am putea fi din nou răniți, dar la un moment dat tot va trebui să ții piept sentimentelor care zac în interiorul tău, va trebui să dai piept cu tine și cu suferința pe care încerci să o ascunzi tot de tine. 

Momentele în care încercăm să ne păcălim pe noi înșine că “suntem bine”, fac parte din cele mai periculoase clipe din viața noastră, pentru că oricât am vrea, nu vom putea niciodată să trecem cu privirea lucrurile negative, până nu le confruntăm. Astfel, în dățile în care încercăm să ne mințim și să ignorăm tot ce se ascunde în sufletul nostru, pur și simplu vor prelungi durata de vindecare și ne vor obosi mult mai rău, atât intelectual, cât și sufletește, decât dacă am accepta faptul că trecem printr-o perioadă mai grea și am lăsa lucrurile să decurgă natural. Ideea de a te forța nu este niciodată una potrivită, ascunzând pentru un interval nesemnificativ ceea ce simți cu adevărat. 

Așadar, dacă nu îți lași sufletul să aibă acel “closure” înainte de a porni pe un nou drum, este normal ca teama de a iubi din nou să își facă simțită prezenta. Este normal să nu te mai poți deschide în fața cuiva cum o făceai odată. Este normal să îți creezi propriul zid în fața celor din jur tău, pentru că nu ți-ai acordat timpul necesar pentru vindecare. 

În același timp, de cele mai multe ori, oamenii apelează la câteva modalități destul de extreme pentru a face față multitudinii de sentimente cu care se confruntă, precum închiderea în sine, alcoolul, drogurile, distracția excesivă, refuzarea de a mai ieși din casă, mâncatul excesiv, înfometarea etc. Fiecare în parte are propriul mecanism de combatere a dificultăților și propriile metode de a reuși să “treacă peste”, dar cel mai important este să nu ne autodistrugem în acest parcurs de autosalvare. 

M-am gândit că poate ar fi de folos să propun câteva variante sănătoase care ne-ar putea ajuta în procesul de “încheiere”, punând accentul pe relația cu sinele, pe dezvoltarea personală, pe încercarea de a întâlni oameni noi și poveștile lor, pe conștientizarea și îmbrățișarea sentimentelor puternice pe care le trăim.

Alternative la metodele extreme în care suntem tentați să picăm atunci când ne este greu:

  • Pleacă într-o nouă aventură pe cont propriu sau cu un prieten, cu mintea deschisă, prin orașul în care locuiești (nu poți știi niciodată pe cine vei întâlni sau ce amintiri frumoase îți vei face).
  • Începe o activitate cu scopul de a învăța ceva ce este de mult în lista ta de “To do” (o nouă limbă, cursuri de gătit, de pictură, de dans, de olărit, de teatru, canto, de antreprenoriat, orice – totul poate fi găsit pe net în perioada asta).
  • Fă o “vizită” al orașului în care locuiești, prin ochii unui turist (sau nu) pentru a exploata fiecare loc pe care nu l-ai văzut sau pentru a le vizita pe cele care sunt preferatele tale.
  • Înscrie-te la cursuri online de marketing, IT, design sau oricare domeniu atrăgător pentru tine (eu am reușit să îmi iau certificatul în marketing digital).
  • Începe să faci activități fizice (alergări în parc/cartier – activitățile în aer liber sunt foarte utile pentru eliberarea stresului, yoga, box – este o metodă foarte bună pentru a descărca sentimentele negative – fratele meu și-a cumpărat sac și am încercat și eu – sau orice sport care îți place și care este accesibil în această perioadă).
  • Înscrie-te la voluntariate – pot fi de mare ajutor atât în a cunoaște oameni noi, cât și în ridicarea stimei de sine pentru simplul fapt că ajuți fără a cere ceva la schimb – mai ales că sunt permise în acest moment.  
  • Vizitează un muzeu acum că sunt deschise. 
  • Uită-te împreună cu familia/prietenii la cele mai bune piese de teatru pe site-ul teatrelor mari (TNB, Bulandra, Teatrul de Comedie) sau pe site-ul facultății de teatru din București (UNATC) – eu am reușit să vizionez vreo două spectacole foarte bune și deși nu se compară cu experiența de „față-n – față”, a reușit să îmi creeze o stare de bine.
  • Abonează-te la Untold, Neversea și alte festivaluri sau cluburi care difuzează pe social media concerte, nopți de muzică, artiști, pentru a intra în vibe-ul specific verilor cu nopți albe. 
  • Joacă un joc de societate (de masă) alături de câțiva prieteni/cunoscuți/colegi la cineva acasă.
  • Uită-te la un maraton de filme care au devenit standard, dar care sunt în continuare bune (Harry Potter, American Pie, Twilight, The Godfather, The Matrix, The Hangover, Man in Black, Sex and the City, Scary Movie etc).
  • Cumpără-ți ceva online pe care ți l-ai dorit de mult (eu mi-am luat un mouse).
  • Cumpără o carte de colorat pentru adulți, fă un puzzle sau ceva hand-made (pe mine puzzle-ul și cartea de colorat m-au ajutat surprinzător de mult în momentele în care am vrut să mă liniștesc).
  • Meditează, roagă-te, stai cu ochii pe pereți sau fă orice îți aduce liniște. 
  • Uită-te la show-uri de stand-up online, pentru că atât în trecut, cât și în această perioadă majoritatea comedianților ori își filmează spectacolele, întâlnirile cu alți comedianți în care spun glume, fac show-uri fără public pentru a putea fi urcat online. Astfel, te poți bucura în continuare de activitatea lor. 
  • Urmărește TED talk-urile online – pot fi o mare sursă de inspirație și motivație. 
  • Apucă-te de pasiunea ta, încearcă să te focusezi pe ea o perioadă și să o dezvolți (niciodată nu știi ce se poate întâmpla și unde poți ajunge – eu de exemplu am început să scriu din ce în ce mai mult tot ce mă frământă).
  • Închide telefonul pentru câteva ore și bucură-te de orice altă activitate (o carte, un film, o conversație interesantă etc).
  • Curăţă şi organizează-ţi lucrurile din camera ta sau dintr-o cameră a casei – poate fi o metodă foarte bună de a îți distrage mintea de la probleme sau cel puțin pentru mine este, poate nu sunt singura. 
  • Găseşte noi site-uri şi bloguri pe care să le citeşti – poate te regăsești în poveștile altor oameni cu care poți relaționa și poate vei învăța cum să depășești o situație dificilă. 
  • Dezvoltă-ţi noi aptitudini (eu am încercat să gătesc cât mai mult, din cauza faptului că am două mâini stângi).
  • Găsește un hobby care nu are legătură cu ce faci în mod obișnuit și poate vei descoperi că ai o nouă pasiune. 
  • Mergi la o simplă plimbare cu cineva drag ție cu care poți vorbi orice sau ieși în oraș cu prietenii pentru o seară interactivă. 
  • SCRIE. Ține un jurnal, scrie pe o foaie, într-un carnețel, pe dispozitive (laptop, telefon, calculator) – dacă ții neapărat, poți și să ștergi după sau să arunci hârtia, dar scrie. Doar scrie tot ce simți, absolut tot. Este una dintre cele mai bune variante pentru a descărca emoțiile, fie ele negative sau pozitive. 

Toate aceste activități sunt perfecte pentru a crea o legătură mai profundă cu tine, pentru a te cunoaște, a te înțelege și a te pune pe primul loc. 

Astfel, cu ajutorul lor, procesul de vindecare va fi unul complet natural și normal, fără a cădea în extremele specifice situațiilor grele din viața noastră. Fiecare dintre noi are propriul ritm și propria mașinărie pentru a putea depăși astfel de momente, dar merită să încercăm toate cele propuse mai sus, poate chiar ne vor ajuta să ne revenim mai repede și să conștientizăm că putem fi fericiți și fără “acea persoană”. 

Sufletul nostru are nevoie de timp pentru a se deschide din nou, are nevoie să se refacă și, în același timp, să fie mereu pregătit pentru o nouă lovitură, care nu se știe când sau dacă va veni. Este normal să ne fie frică de viitor și de a nu repeta aceleași greșeli sau experiențe neplăcute, dar nu putem sta închiși pentru totdeauna, așa că scopul rămâne același, să ne vindecăm și să ne întoarcem la cine suntem noi. 

Activitățile propuse poate nu sunt o rețetă sigură, dar cu siguranță sunt un început bun care ar putea reprezenta un real ajutor. 

Îți suntem alături dacă ai nevoie de mentorat.

Call centerul de suport psihologic și de mentorat gratuit pentru adolescenți și tineri YOU operează de luni până vineri între 9:30 si 18:00, iar sâmbăta de la 9:30 la 14:00.

Te rugăm să ne lași un mesaj la adresa alin.andrei@you.com.ro cu numele *sau un pseudonim, vârsta, descrierea situației cu care te confrunți și o adresă de email la care te putem contacta, și vom reveni la tine în cel mai scurt timp.

Recommended Posts
×

Hello!

Click one of our representatives below to chat on WhatsApp or send us an email to hello@you.com.ro

× Cum va putem ajuta ?