fbpx

Ce fac atunci când sunt furioasă? Cum am început să fac pace cu furia? 

 In Sănătate emoțională, YOU cu tine, YOU și prin ce trec alții

 

Scriam în prima parte a acestui documentar că furia apare în spațiul dintre așteptări și realitate, între speranță și rezultat. Am putea glumi că oamenii furioși sunt, în fapt, niște optimiști. Dacă te înfurii la coadă la poștă, dacă îți pierzi răbdarea în trafic este pentru că aveai o așteptare nerealistă că lucrurile vor decurge altfel decât experiența a dovedit că decurg în mod obișnuit. 

  • Am acceptat-o ca pe o fațetă a unei monezi, reversul fiind pasiunea. 

Am încetat să-mi mai reproșez ieșirile necontrolate. Am încercat și încerc să înțeleg de ce se întâmplă. Să-i pui furiei supapă are efect de oală sub presiune. Să opărăști totul în jurul nu e o soluție însă. De aceea e bine să începi să-i recunoști semnele timpurii, situațiile care declanșează emoția. În timp spațiul dintre emoție și reacție va crește de la o clipită la o secundă, la două, la minute care să-ți dea răgaz să alegi altfel decât să dai curs impulsurilor agresive. 

  • Am renunțat la control, am renunțat la așteptări. 

Experiența practică a ajutat. Am trăit și călătorit în Indonezia vreo trei ani.  Autobuzele nu vin și nu ajung niciodată la timp. Socoteala de acasă nu se potrivește niciodată cu cea din târg. Una din expresiile proverbiale este Santai saja (Relaxează-te). Am sperat să învăț de la ei această proverbială răbdare. Prin țările prin care am călătorit ”răbdare” era printre cuvintele a căror traducere încercam să o învăț, sperând că astfel o s-o internalizez până la ultima celulă. 

  • Am început (de curând) să stau de vorbă cu ea. Și așa ne-am împrietenit.

Furia, tristețea, rușinea, frustrarea le clasificăm drept emoții negative și, drept urmare, ni le negăm. Învățăm cum să ne controlăm modul de exteriorizare, să fim atente să nu cumva să lăsăm impresie proastă. Ignorăm să le procesăm, când ar trebui să ne focalizăm pe cum se simt în corp, să ne întrebăm ce încearcă să ne comunice. 

Uite niște journaling prompts pentru a ușura conversația. Inițial te poți simți aiurea, ca un impostor. Poți avea o reacție de aversiune chiar, pentru că subconștientului îi place familiarul, chiar dacă înseamnă suferință, pentru că în familiar știe la ce să se aștepte. 

  • ”Hei, furie (anxietate/ frică/ rușine/ înlocuiește cu orice emoție pe care încerci s-o procesezi), sunt eu, (numele tău). Ești binevenită și te afli în siguranță aici! Ce încerci să-mi comunici?”*

Acest exemplu de dialogare cu emoțiile este preluat dintr-un exercițiu de journaling de Amber Rae

Furia ți-e, în fapt, o prietenă care încearcă să te protejeze. Cum ziceam în prima parte, furia acționează ca o alarmă când cineva îți transgresează limitele:

”ATENȚIE! VORBEȘTE! TRASEAZĂ O LIMITĂ!” (traducere dintr-o postare facebook  a Dr. Alexandra H. Solomon)

Dialoghează cu furia. Ascultă ce are de zis. Întreab-o:

  • Ce nevoie îmi ignor?
  • De ce anume mă simt amenințată?
  • Ce limită îmi este încălcată?
  • Ce am fost învățată despre furie?
  • Care este relația părinților mei cu furia? Cum este furia exprimată în familie? Ce am învățat din familie despre furie și cum să o exprim?
  • Cum doresc să mă exprim în momentele de furie?
  • Cum pot să-mi exprim furia în acord cu valorile și eul meu autentic (nu doar să reacționez)?” (@millennial.therapist)

În cartea ”On grief and grieving” autorii  Kübler-Ross și Kessler descriu furia ca a doua etapă dintr-un ciclu în cinci faze de procesare a suferinței pierderii: negare, furie, târguială, depresie și acceptare. 

În contextul unei pandemii globale care a schimbat ireversibil cum ne trăim viața, cred că toți experimentăm, mai mult sau mai puțin, suferința pierderii, și este normal să ne simțim furioși.

Important este cum procesăm această furie. 

În timpul carantinei am avut perioade când am trecut prin toate etapele în decursul a 24 de hr; săream de la acceptare la furie, apoi la negare, sfârșind în depresie. Aceste zile îmi place să le descriu drept ”musaca emoțională”. Cel mai mult am fost furioasă însă: 

”De ce acum, când toate păreau să mi se așeze? De ce insistă universul să-mi dea palme?” 

Am reușit să-mi procesez furia pierderii, să accept că ce speram să fie probabil nu va mai fi vreodată. Cum? Încercând să-i dau un sens. ”Finding meaning” este cea de a șasea etapă, despre care Kessler a scris o întreagă carte. Dacă nu ai chef s-o citești, poți asculta un podcast în care autorul, explică importanța atribuirii unui sens pierderii

Nu e nevoie de o pandemie sau să-ți moară cineva drag ca să simți durerea doliului. Poți jeli o relație romantică, o prietenie care s-a stins. Personal încerc să renunț la cum mi-aș dori să fie relația cu propria mamă și o abordez ca pe un proces de jelire, cu etapa furiei inclusă. Mă gândesc, mai în glumă, mai în serios, să scriu o povestire simbolică intitulată ”Cum mi-am omorât mama”. Poate așa ajung la acceptarea a ceea ce e și las în urmă frustrarea așteptărilor neîmplinite.

Nu toți ne simțim furioși atunci când trecem printr-o pierdere, dar dacă te simți nedreptățit de univers, soartă, mamă, societate, cel mai probabil vei simți furie.

Dacă vrei să-ți construiești reziliență emoțională va trebui să  te conectezi și să lucrezi cu emoțiile. 

”Dă-ți voie să simți!”

ne îndeamnă Marc Brackett. Îl puteți asculta în dialog cu Brené Brown aici.

Tot el este autorul aplicației MOOD METER. O altă aplicație de urmărire a stărilor emoționale într-o încercare de auto-cunoaștere este Moodscope

Asociată cu o aplicație de urmărire a menstruaţiei pe o perioadă îndelungată, oricare dintre aplicațiile recomandate poate oferi o perspectivă valoroasă asupra fluctuațiilor emoționale determinate de schimbările hormonale. 

Emoțiile, toate emoțiile, sunt doar mesageri. Cele pe care le considerăm negative sunt acolo, de cele mai multe ori, dintr-un mecanism de autoapărare, învățat în copilărie când nu știam mai bine și ne-am adaptat cum am putut și am știut. 

”Get to know your anger. It is a part of you. Not all of you.⁣” 

Dr. Alexandra H. Solomon

Disclaimer: scriu la feminin, dar indiferent cum te identifici, dacă vrei să faci pace cu furia, mesajul meu este pentru tine. 

 

Ilustrație de Alina Ene

Recommended Posts
×

Hello!

Click one of our representatives below to chat on WhatsApp or send us an email to hello@you.com.ro

× Cum va putem ajuta ?